IB Sports: World Academy of Sports (WAoS)

Som första IB-gymnasium i Sverige kan du hos Mora Idrottsgymnasium utöva din specialidrott i kombination med World Academy of Sports (WAoS). Vi är ackrediterat av WAoS som ett Athlete Friendly Education centre (AFEC) också kallat IB Sports.

Ett kollage med bilder på elever som utövar olika idrotter

Vill du kombinera dina studier på IB med idrott?

Vi erbjuder fotboll, innebandy, hockey, längd, skidorientering, skidskytte och individuella idrotter. Som IB sports elev tränar du tre stycken halvdagar i veckan tillsammans med specialdrottselever från de nationella programmen som läser RIG, NIU och LIU beroende på vilken träningsgrupp du tillhör. Det är upp till varje specialidrott att bestämma vilken elev som tas in på sina resultat eller via try-outs. För mer information läs vår Student-Athlete policy.

Följ denna länk för att söka just din specialidrott.

Väljer man att läsa WAoS kan man INTE läsa Biologi 1 samt 2 under årskurs 1 pre-IB då dessa kurser läggs mot specialidrottspassen i schemat.

Senast uppdaterad: 12 december 2023