Skidorientering RIG/NIU

Är din önskan att bli elitidrottare? Då får du den bästa starten hos oss!
På Mora gymnasium skapar vi möjligheter för dig dom vill idrotta och samtidigt satsa på en bra gymnasieutbildning. Skolan har genom åren utbildat många ambitiösa och duktiga elitidrottare som gått hela vägen till VM-guld. Som idrottskommun erbjuder Mora en traditionsrik idrottsmiljö med en stark idrottskultur där du kommer att hitta många likasinnade.

Idrottsutbildning Skidorientering

Vanliga frågor och svar

Vilka program kan man kombinera med idrott? Vad gäller för inackorderingstillägg? Skolans idrottshistoria, träningsfilosofi och mycket annat kan du läsa mer om här!

Träningspass/Teoripass

Minst 3-5 halvdagar/vecka.

Fysträning/Tester

Utöver alla träningspass ett antal olika test som mäter styrka, kondition och rörlighet såväl utomhus som i testmiljö.

Arenor/Träningsmiljöer

Allt från gym till fjäll och vildmark!

Tävlingar/Matcher/Läger

3 veckoläger (barmark september, snövana november, skidorientering december).

Boende

Vi tillhandahåller boende genom avtal med hyresvärden Mora Strand. Alla boenden ligger inom 500 m från skolan. Man bor 2-3 elever i varje lägenhet.
Läs mer om boendet här!

Ansökan

RIG
Det finns 4 platser per år.
Ansökan är öppen till 15 oktober
Här gör du ansökan till RIG. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

NIU
Det finns 4 platser per år
Ansökan är öppen 1- 30 november
Här gör du ansökan till NIU. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Samarbetspartners

Mora kommun, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Skidförbundet

Tränare och lärare

Med välmeriterade och engagerade specialidrottslärare finns en grund för att du ska få möjligheten att stärka din personliga utveckling genom skola, kamratskap och elitidrott i en fungerande helhet. Se kontaktuppgifter till tränarna under respektive idrott.

Specialidrottslärarna på skidgymnasiet

Frv stående Matilda Melander, Hanna Rost, Caroline Abrahamsson, Annlouise Almqvist, Karl-Johan Björkman Sittande fr v David Frisk, Per Brandt, Krister Åkärbjär, Håkan Löfström-Snihs Saknas Rikard Tynell

Senast uppdaterad: 13 mars 2024