Innebandy NIU/LIU

Är din önskan att bli elitidrottare? Då får du den bästa starten hos oss!
På Mora gymnasium skapar vi möjligheter för dig dom vill idrotta och samtidigt satsa på en bra gymnasieutbildning. Skolan har genom åren utbildat många ambitiösa och duktiga elitidrottare som gått hela vägen till OS-guld. Som idrottskommun erbjuder Mora en traditionsrik idrottsmiljö med en stark idrottskultur där du kommer att hitta många likasinnade.

Kollage över elever från innebandygymnasiet

Allmänt om studier och idrott på Mora gymnasium

Vilka program kan man kombinera med idrott? Vad gäller för inackorderingstillägg? Skolans idrottshistoria, träningsfilosofi och mycket annat kan du läsa mer om här!

Träningspass/Teoripass

På Mora gymnasium har du möjlighet att kombinera dina gymnasiestudier med din satsning på innebandy. Du läser dina gymnasiestudier på tre år och har tre schemalagda halvdagar på specialidrotten per vecka. Lektionerna innehåller både praktiska och teoretiska moment. Under innebandyns tävlingssäsong ägnar vi stor del av lektionstiden tid individuell utveckling inom innebandy, men även de fysiska egenskaperna.

Fysträning/Tester

Målet med fysträningen är att du ska uppnå funktionell fysik för din idrott. Hos oss har du ett-två fyspass i veckan, vilka är upplagda utifrån dina individuella behov. För att följa upp din fysiska utveckling genomförs regelbundet olika tester, så som beep, sprint och styrketester.

Arenor/Träningsmiljöer

Mora bjuder på härlig miljö och fantastiska möjligheter att utöva träning på elitnivå. I Hemus ligger Idrefjäll Arena där vi genomför de flesta lektioner. Idrefjäll Arena är KAIS Moras (vår samarbetsförening) egna träning och tävlingsarena. I Idrefjäll Arena utnyttjar vi två innebandyplaner, gym, lunchmatsal samt omklädningsrum. I närheten av hallen finns även mängder av andra träningsmiljöer, så som fotbollsplaner, längdskidskidsanläggning med skid-, löp- och cykelspår, hinderbana, utegym, friidrottsområde, sim-, tennis- och ishall m.m

Tävlingar/Matcher

Som spelare kommer du som NIU-elev tillhöra KAIS Mora UIF under din studietid. Där kommer du tillhöra en träningsgrupp och få spela matcher. Utifrån din nivå och utveckling kommer du spela i olika lag. KAIS Mora deltar i alla SM-tävlingar för juniorer. Alla får speltid någonstans under förutsättning att träning både dagtid, under skoltid samt kvällsträning, i klubben sköts. Läs mer om KAIS Mora här!  Länk till annan webbplats.

LIU-elever har möjlighet att fortfarande vara kvar i sin nuvarande klubb.

Boende

Elever som flyttar hit erbjuds studentboende på Sport Campus. Man bor tillsammans, 2-3 elever, i eget rum och med delat kök och badrum. Priser för boendet ligger mellan 2800-3500kr/elev/månad. Hyresvärd för lägenheterna är Mora Strand.

NIU:

Det finns 12-14 platser per läsår.
Sista ansökningsdag: 1 december
Ansökan görs via Svensk Innebandy. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uttagningsdag för NIU-sökande sker i december, under v 50 och 51. Detaljerad information kring uttagningsdagarna skickas ut per mail till alla som sökt NIU i Mora.

LIU:

Det finns 12-16 platser per läsår.
Ansökan görs i samband med programvalet via Elevantagningen. Kom ihåg att kryssa i rutan för LIU!

Fyll i formuläret här nedan så att vi får en sammanställning av din idrottsbakgrund.

Sökandes personuppgifter
Om du trycker retur/enter när du fyllt i alla rutor så skickas formuläret in automatiskt.
Sökandes personuppgifter

Födelsedatum

Kommun
Målsmans kontaktuppgifter

Är du intresserad av elevboende

Idrott

Position

Klubb
Tränarens kontaktuppgifter

Samarbetspartners

KAIS Mora IF/UIF har ett nära samarbete med skolan. Föreningen har elitlag både på herr och damsidan.

Senast uppdaterad: 12 mars 2024