RL och HT blir certifierade

I fredags (22/3) hölls det en certifieringsceremoni på Mora Hotell, där rektor, lärare och elever fick motta diplom och det hölls fina tal av Visitas representanter, bransch och politiker, där behovet av utbildade inom besöksnäringen lyftes.

Personal från RL/HT programmen på Mora gymnasium tillsammans med kostenheten, elever samt politiken tar emot Visita certifiering

Vi är nu ensamma i Dalarna om att ha två certifierade utbildningar inom besöksnäringen som växer och blir alltmer omfattande.

Vi som arbetat med ansökan förutom branschrepresentanter från Mora, Orsa och Älvdalen är Magnus Andersson (biträdande rektor), Monica Widell, Anders Forsman och Bengt-Åke Hansson, (yrkeslärare).

"Vi tycker att det känns väldigt skönt att vi fått ett kvitto på att vi arbetar på ett kvalitetssäkrat sätt. Vi tror att statusen på utbildningen stärks i och med certifieringen och på så sätt ökar attraktionen för yrket", Monica Widell

”Jag tycker att det känns väldigt roligt för oss som skola men framför allt för eleverna som jag hoppas kommer att få en positiv känsla och en större yrkesstolthet av att de går en bra utbildning med nära samarbete med branschen som ger stora möjligheter till roliga jobb. Det finns så många möjligheter inom besöksnäringen, både lokalt och nationellt men även internationellt”, säger Magnus Andersson.

Inom näringslivet är de också väldigt nöjda – i varje fall Mora hotells VD Petter Lund.

”Känslan av att äntligen få komma i mål med certifieringen är euforisk, förhoppningsvis så skall detta ge kursen en validering hos både elever, föräldrar och skolväsendet. Förhoppningsvis skall också detta ge föräldrar förtroende för både skolan och branschen att lita på ungdomarnas önskan om att jobba med det de tycker känns spännande”, säger han.

Mer om våra utbildningar finner du:

Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)

Hotell- och turismprogrammet (HT)

Senast uppdaterad: 27 mars 2024