El- och energiprogrammet (EE)

Är du intresserad av tekniken inom el-branschen, gillar du problemlösning och att arbeta praktiskt? Då ska du välja El- och energiprogrammet.

Om programmet

Elprogrammet utvecklas ständigt tack vare den teknik- och datorutveckling som sker i samhället. Helt nya produkter och system ser dagens ljus, det kan till exempel vara intelligenta hus, styrsystem inom industri- och tjänsteföretag, larmsystem med mera. Denna automatisering och datorisering av samhället ställer nya krav på att utbildningen ständigt måste utvecklas. Vi samarbetar med branschen i regionen Mora, Orsa och Älvdalen.

I ettan är det ganska mycket teori, men det blir mer praktiskt arbete i tvåan och trean.

Inriktning Elteknik

Här får du lära dig att installera, underhålla och reparera elanläggningar, fastighetsautomation, larm och datanät.

Arbetsplatsförlagt lärande

För att lära känna branschen har du möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande, APL, på olika företag. Vi har totalt 15 veckor APL där 1 vecka ligger i ettan, i tvåan är 3 veckor på hösten och tre veckor på våren och i trean ligger 4 veckor på hösten och 4 veckor på våren.

För att vara behörig till El- och energiprogrammet krävs godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • plus godkänt betyg i 5 ytterligare ämnen, det vill säga i 8 ämnen totalt. Dessa 5 ämnen kan vara vilka som helst.

Efter gymnasiet

När du gått ut skolan och söker jobb är din första anställning en lärlingsanställning som du gör på det företag du blivit anställd av. Lärlingstiden består av 1600 timmar (nästan ett år), men vi brukar se det som ett betalt fjärde år. Elektriker är ett bristyrke och vi har väldigt hög procent elever som får anställning direkt efter skolan.

Inriktningen kan leda till yrken som elektriker verksam inom nyproduktion, service eller industri. Andra möjliga yrken är till exempel fastighetstekniker, hisstekniker, kraftverksstekniker och larmtekniker.

Grundläggande behörighet till högskolan

Grundläggande behörighet till högskola och universitet ingår i alla yrkesprogram.

Elever på yrkesprogram har möjlighet att välja bort den grundläggande behörigheten.

Senast uppdaterad: 2 april 2024