Ishockey NIU/LIU

Är din önskan att bli elitidrottare? Då får du den bästa starten hos oss! På Mora gymnasium skapar vi möjligheter för dig dom vill idrotta och samtidigt satsa på en bra gymnasieutbildning. Skolan har genom åren utbildat många ambitiösa och duktiga elitidrottare som gått hela vägen till OS-guld. Som idrottskommun erbjuder Mora en traditionsrik idrottsmiljö med en stark idrottskultur där du kommer att hitta många likasinnade.

Idrottsutbildning Ishockey

Allmänt om studier och idrott på Mora gymnasium

Vilka program kan man kombinera med idrott? Vad gäller för inackorderingstillägg? Skolans idrottshistoria, träningsfilosofi och mycket annat kan du läsa mer om här!

Träningspass/Teoripass

Under issäsong ett teoripass samt tre ispass. Tre till fyra ispass med laget. HG passen är individuellt anpassade, det kan vara exempelvis fw-, back-, målskytte- eller skotträning.

Fysträning/Tester

Under issäsong två till tre fyspass per vecka. Ishockeyförbundets tester sker två gånger per läsår.

Arenor/Träningsmiljöer

Smidjegrav arena (Mora IK), Liljedahls arena (Orsa IK), Prästholmens gym, Prästholmens idrottscenter samt Hemus.

Tävlingar/Matcher/Läger

Våra juniorlag spelar i Riksserien: J-18 Region Väst, J-20 Nationell Norra samt A-laget i Hockeyallsvenskan.

Boende

Elever som flyttar hit bor på området Sport Campus, i perfekt läge till skolan, med studentlägenheter. Här bor man 2-3 elever i varje lägenhet. Hyresvärd för dessa lägenheter är Mora Strand. Läs mer om boendet här!

Samarbetspartners

Mora IK och Orsa IK

Det finns 14 platser per läsår.
Ansökningstid: 13 september – 1 december.
Ansökan görs här via Hockey akademin. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information om ansökan till NIU hittar du på
Svenska shockeyförbundet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Viktiga datum

1 januari när eleven går i åk 8: Kontakter får börja tas med potentiella elever. Dock kan inget göras klart eller någon form av avtal skrivas.

Från detta datum så kan arbetet inledas när det gäller höstens kommande antagningar till våra NIU/Elitishockeygymnasier.

Under denna period ( 1 januari U-15 året) fram tills ansökningsförfarandet öppnar i september U16 året så kan ansvariga för NIU i föreningarna arbeta och göra följande:

Scoutingarbetet inleds med aktuell ålderskull.

Föreningens ansvariga ser matcher och tittar på spelare.

Föreningen bjuder eventuellt in till try out dagar.

Detta gör att man bland annat kan presentera föreningen, elitgymnasiet, lokaler och gymnasieskolan. Föreningen kan berätta att man är intresserad och uttala att en spelare skall ansöka till deras NIU när ansökningsförfarandet öppnar i september månad.

Man kan med andra ord inte göra klart något under denna period. Inga juridiskt bindande avtal kan eller skall skrivas under denna period.
Första datum för att erbjuda en plats till aktuellt NIU är den 10 oktober U16-året.

7-11 september: Ansökan till NIU öppnas.
10 oktober: Första giltiga datum, att lämna ett tidigt erbjudande till en NIU plats.
1 december: Sista datum för ansökan till NIU.
25 januari: Sista datum att ge besked till elever som ansökt till NIU.
26 januari: Sista datum för elev att svara på ett erbjudande om NIU-plats.

Intresseanmälan NIU ishockey

Vi kommer att bjuda in till en try-out camp i augusti samt löpande try-outer under hösten. Till try-outerna sker ett urval, då vi inte har möjlighet att erbjuda alla try-out. Orsaken till detta är att ni är många som söker till Mora IK:s Hockeygymnasium.

När du fyllt i länken för intresseanmälan kommer du att finnas med på vår lista över spelare som vi tittar närmare på och vi kommer att återkoppla om möjligheten till try-out blir aktuell för just dig.

För att effektivisera processen och kunna återkoppla på ett bättre sätt till er gällande vårt hockeygymnasium så är det viktigt att ni använder länken för att visa ert intresse.

Länk intresseanmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid övriga frågor eller funderingar kan ni maila: Hg-intag@moraik.se
Boendefrågor: malte.steen@mora.se
Biträdande rektor: rickard.astrom@mora.se

Ansökan görs i samband med programvalet via Elevantagningen. Kom ihåg att kryssa i rutan för LIU!

Från hösten 2024 är vi också glada att meddela att vi har LIU Damhockey.

LIU Herr kontakt: liuhockey@mora.se

LIU Dam kontakt: liuhockey@mora.se

Fyll i formuläret här nedan så att vi får en sammanställning av din idrottsbakgrund.

Svar på ansökan

Vårt mål är att besvara alla ansökningar senast 20 december ifrån Mora. Senaste datum för att få ett svar ifrån oss är 25 januari. Efter besked ifrån oss så önskar vi svar inom 2 veckor om du tackar ja till platsen.

Efter urvalet går vi igenom våra ansökningar, pratar med referenser och försöker se er elever antingen live eller på svenskhockeytv.

Sökandes personuppgifter
Om du trycker retur/enter när du fyllt i alla rutor så skickas formuläret in automatiskt.
Sökandes personuppgifter

Födelsedatum

Kommun
Målsmans kontaktuppgifter