Friskvårdsprofilen (PT)

Friskvårdsprofilen erbjuder en utbildning med en bredd av aktiviteter där träning, hälsa, friluftsliv och ledarskap är centrala. I utbildningen läser du kurser och moment mot yrkesutgången Personlig tränare.

Kollage Personlig tränare

Upplägg

På samma schemapositioner som våra elever med specialidrott utövar sin idrott, erbjuds våra friskvårdselever kurser inom träning och hälsa. Det innebär att du tränar och har friskvård 3 ggr/vecka. Tiden till friskvården tas ifrån individuellt val samt utökad kurs.

Personlig tränare

I utbildningen läser du kurser och moment mot yrkesutgången Personlig Tränare. I årskurs 3 erbjuds du en fördjupning mot en europeisk PT-licens som är den högsta licensen man kan få i Sverige.

Moment i utbildningen

Personlig Tränare är ett yrke som etableras alltmer och som arbetsförmedlingen också nämner är det ett framtidsyrke. Människor idag blir alltmer hälsomedvetna och prioriterar därför att investera i sin egen hälsa i form av tjänster som en personlig tränare kan erbjuda.

Här är några exempel på moment som förekommer i utbildningen:

• Fördjupande kunskaper inom de fysiska kvaliteterna och dess träning och gruppträning
  • Styrketräningens basteknik med fria vikter, maskiner och kroppen som redskap
  • Coaching och ledarskap
  • Kostrådgivning
  • Grundläggande massageutbildning
  • Anatomi och träningslära
  • Bredd av fysisk aktivitet
  • Träningsupplägg
  • Friluftsliv

Ingen tidigare träningserfarenhet krävs men en vilja att testa nya saker och att gilla att röra på sig är egenskaper som krävs för att klara utbildningen. Skolan har all utrustning som behövs och står även för PT-utbildningen i åk 3.

Idrott och hälsa 1

Kursen behandlar friluftsliv, kunskap om träning och säkerhet samt ger en bredd av olika rörelseaktiviteter. Idrottsteori kring hälsa, kost och träning är också en del av det centralta innehållet.

Idrott och hälsa 2

En fördjupning på Idrott och hälsa 1 där kursen har fokus på upplevelsebaserade aktiviteter.

Träningslära 1

Kursen behandlar grundlig lära om träning. Teori kring rörelseapparaten samt olika praktiska kondition-och styrkepass ligger som grund.

Träningslära 2

Behandlar fördjupande moment kring träning där testmetodik, skapande av olika träningsprogram samt kunskap om faktorer som påverkar den fysiska förmågan behandlas.

Aktivitetsledarskap

Ledarskapet och aktiviteterna fokuseras mot Personlig tränare.

Elever som söker till följande program kan söka Friskvårdsprofilen – PT:

• Barn- och fritidsprogrammet
  • Bygg- och anläggningsprogrammet
  • Ekonomiprogrammet
  • Försäljnings- och serviceprogrammet
  • IB Diploma Programme (IB)
  • Naturvetenskapsprogrammet
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
  • Teknikprogrammet

Ansökan

Ansökan till Friskvårdsprofilen sker samtidigt som du söker studieprogram. Gå till din studievägledare för att få instruktioner.

Senast uppdaterad: 7 juli 2023