Teknikprogrammet (TE)

Tycker du om och är intresserad av teknik, innovation, design och problemlösning?
Vill du ha en bred högskoleförberedande utbildning?
Då ska du välja Teknikprogrammet!

Kollage med flera elever på teknikprogrammet

Om programmet

Du utvecklar ditt kreativa tänkande för att vara med och utforma ett hållbart framtida samhälle. Nyfikenhet, logik och naturlagarna går hand i hand i teori och praktiska laborationer.

Matematik och Fysik är en central del av programmet.

Teknikprogrammet är certifierat som Teknikcollege vilket innebär ett nära samarbete mellan Moras industriföretag, Högskolan Dalarna och Mora gymnasium.

Teknikcollege är en kvalitetsstämpel på utbildningar där kommuner, utbildningsanordnare och företag samverkar för att öka attraktionskraften och kvaliteten på tekniskt inriktade utbildningar.

Inom den här inriktningen får du lära dig grunder i ellära, elektronik, mikrodatorteknik, inbyggda system och programmering. Du fördjupar dig inom teknikutveckling och din kreativa förmåga tränas när det gäller att ta initiativ och analysera problem.

Här får du jobba med Bild och form, design, produktutveckling, konstruktion och CAD. Du lär dig om kreativa processer för design och produktutveckling och får presentera dina modeller och prototyper både analogt och digitalt.

Vill du kombinera dina studier med idrott?

Teknikprogrammet går att kombinera med skolans idrottsutbildningar. Även idrottselever får med sig behörighet till civilingenjörsutbildningar på högskolan.

Teknikprogrammet har särskilda behörighetskrav vilket innebär godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • biologi
  • fysik
  • kemi
  • plus godkänt betyg i ytterligare 6 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Du bör tycka bra om matematik, fysik och teknik.

Efter gymnasiet

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program och en gymnasieexamen härifrån ger dig möjlighet att söka vidare exempelvis till olika ingejörsutbildningar.

En ingenjör kan jobba med många olika saker, men gemensamt är att hen löser problem och är kreativ. Ingenjörer kan till exempel utveckla mobiltelefoner, konstruera broar eller arbeta med att förbättra miljön.

Arbetsmarknaden för ingejörer ser bra ut. Det finns ett stort behov av ingenjörer både i Sverige och utomlands.

På antagning.se kan du läsa mer om behörigheter. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 10 november 2023