Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Vill du studera och arbeta inom samhälls- och beteendevetenskapsområdet? Mänskliga rättigheter, internationella relationer, freds- och konfliktvetenskap, sociologi, statsvetenskap eller kriminologi, för att bara nämna några exempel.
Kanske vill du förbereda dig för jobb eller studier utomlands. Vill du kunna förstå och påverka samhället?

Passar detta in på dig kan Samhällsvetenskapsprogrammet vara ett bra val och en god grund att stå på inför framtiden. Förslag på yrken att läsa vidare till hittar du lite längre ner på sidan.

Om programmet

Programmet riktar sig till dig med intresse för människor och hur vi påverkas och påverkar vår omgivning från det lokala till det globala.

Vårt mål är att du skall utveckla din självständighet och vara redo för högre studier när du genomfört dina år på programmet. Det gör vi bland annat genom att aktivt plocka in samhället till skolan och att genomföra flera studieresor. Några exempel på genomförda aktiviteter är FN-rollspel, resor till Oslo i samband med Nobels fredspris och resor till Stockholmsresor.

I kursen HumSam har programmets treor arbetat med information och marknadsföring och där fått skapa filmer om hur de vill presentera programmet.

Profilen Konflikt och säkerhet: Där är fokus på beslut som påverkar livet för människor i världen. Det handlar om samarbete som i FN, men också när stater och andra hamnar i konflikt med varandra.

Profilen Människan i samhället: Där har vi fokus på kriminologiska frågor och andra frågor som rör människans möjligheter att agera i samhället, från det lokala till det globala.

Vill du kombinera dina studier med idrott?

För dig som väljer att studera en av skolans idrottsutbildningar erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet utmärkta möjligheter att få fördjupad kunskap om ledarskap inom den idrott du valt. Då läser du vissa av programmets fördjupningskurser tillsammans med idrottsutbildningen.

Samhällsvetenskapsprogrammet har särskilda behörighetskrav vilket innebär godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • geografi
  • samhällskunskap
  • historia
  • religion
  • plus godkänt betyg i ytterligare 5 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Efter gymnasiet

Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program som ger möjlighet till många studievägar på bland annat universitet och högskolor. Därför arbetar vi aktivt med högskoleförberedelsen genom att undervisa i de förmågorna som en högskolestudent behöver behärska.

Med en examen från Samhällsvetenskapsprogrammet är du behörig att söka vidare till många olika utbildningar. Några exempel på yrken är polis, kriminolog, socionom, psykolog, jurist, journalist och lärare.

På antagning.se kan du läsa mer om behörigheter. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 24 januari 2024