Naturvetenskapsprogrammet (NA)

Gillar du matematik, fysik, kemi och biologi? Är du intresserad av naturvetenskap, miljöfrågor och problemlösning?

Vill du ha en bred högskoleförberedande utbildning som ger dig kunskaper och färdigheter inför framtida studier? Då är Naturvetenskapsprogrammet något för dig!

Kollage Naturvetenskapsprogrammet

Om programmet

På Naturvetenskapsprogrammet varvas teori med praktiskt arbete som laborationer och exkursioner. Du får fördjupade kunskaper i fysik, kemi, biologi och matematik.

Här är några frågor som du får svar på under utbildningen:

• Beror klimatförändringarna på solens aktiviteter?
  • Är arv och miljö olika sidor av samma mynt?
  • På hur många sätt kan 10 personer stå i kö?
  • Har kontinentalförskjutningarna betydelse för vår framtida energiförsörjning?
  • Hur klarar sig växter och djur i olika miljöer?
  • Kan vi uppfinna nya grundämnen?
  • Vad betyder relativitetsteorin?
  • Kan man stanna elektronerna i en atom?
  • Varför känns stål kallare än trä?

Enkäter visar att våra elever lägger ner i genomsnitt 6-7 timmar per vecka utanför lektionstid, en del mer och en del mindre.

Vill du kombinera dina studier med idrott?

För dig som väljer att studera en av skolans idrottsutbildningar erbjuder Naturvetenskapsprogrammet utmärkta möjligheter att få fördjupad kunskap om ledarskap inom den idrott du valt. Då läser du vissa av programmets fördjupningskurser tillsammans med idrottsutbildningen.

Naturvetenskapsprogrammet har särskilda behörighetskrav vilket innebär godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • biologi
  • fysik
  • kemi
  • plus godkänt betyg i ytterligare 6 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Det underlättar om du är intresserad av matematik.

Efter gymnasiet

Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program och en gymnasieexamen härifrån gör dig förberedd att studera vidare inom naturvetenskap, teknik och matematik, men du kan även välja bland många andra områden.

På antagning.se kan du läsa mer om behörigheter. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 7 mars 2024