IB Diploma Programme (IB)

IB är en internationellt erkänd gymnasieutbildning som ger tillgång till 20 000 universitet och lärosäten till exempel Cambridge, Harvard, Oxford, Princeton, Yale, Sorbonne och Heidelberg.

Kollage IB

Om programmet

Mora gymnasium is an authorized IB World School since October 2019. IB World Schools share a common philosophy – a commitment to high-quality, challenging, international education – that we believe is important for our students.

Only schools authorized by the IB Organization can offer any of its four academic programmes: the Primary Years Programme (PYP), the Middle Years Programme (MYP), the Diploma Programme (DP) or the Career-related Programme (CP).

For further information about the IB and its programmes visit IBs website. Länk till annan webbplats.

3 300 IB Diploma World Schools i 150 länder

Utbildningen är ett treårigt högskoleförberedande program med ett år pre-IB samt tvååriga IBDP. På Mora gymnasium kan du välja mellan ett SA- eller ett NA-spår. Spåret väljs i år 2.

Du som elev väljer 6 kurser från olika ämnesgrupper och kan läsa kurserna på standard eller high level beroende på vad du har tänkt att studera efter gymnasiet.

Förutom dessa 6 kurser läser du IBDPs obligatoriska kärnämnen: Extended Essay, CAS samt TOK som förbereder dig inför vidare studier och inför livet som en global världsmedborgare.

Utbildningen ger både svensk och utländsk behörighet inför vidare studier.

Du som söker bör vara intresserad av engelska, matematik och internationalisering!

IB Sports: Vill du kombinera dina studier på IB med idrott?

Mora gymnasium kan som första IB-gymnasium i Sverige erbjuda dig att utöva din specialidrott i kombination med World Academy of Sports (WAoS). Vi är ackrediterat av WAoS som ett Athlete Friendly Education centre (AFEC) också kallat IB Sports. Vi erbjuder fotboll, innebandy, hockey, längd, skidorientering, skidskytte och individuella idrotter. Du kan även läsa friskvård (dock ej som WAoS, du får betyg i svenska gymnasiekurser). Man söker via elevantagningen och idrottslärarna bedömer vilka elever som får platserna på respektive idrott.

Väljer man att läsa WAoS alternativt Friskvård kan man INTE läsa Biologi 1 samt 2 under årskurs 1 då dessa kurser läggs mot specialidrottspassen i schema.

Här finner du mer information om WAoS och hur man ansöker till det. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länk till WAoS sida på idrotterna Mora gymnasium

IB och Mora gymnasiums profiler?

Javisst! Det går att läsa IB i kombination med Friskvårdsprofilen och Dansprofilen!

Hur söker jag till IB på Mora gymnasium?

Du söker till IBDP på Mora gymnasium på samma sätt som du söker till de nationella gymnasieprogrammen.

Det är riksintag på IB och sista dagen att ansöka för läsåret 24/25 är 9 februari 2024.

Ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare om du vill göra några ändringar.

Här kan du läsa artikeln som Frida och varför hon kommer att välja IB med NA-spåret på Mora gymnasium. Länk till annan webbplats.

Boende

IB-programmet har ett antal platser på elevboendet som är vikta åt IB-elever som kommer från annan ort än Mora, Orsa och Älvdalen. Pendlingsavstånd kommer att avgöra prioriteringsordning om fler söker boende än vi har plats åt. Är du intresserad av boende hör av dig till IB-coordinator Marielle Hjort!

Have a "Taster Day"! - IB programmet

Är du intresserad av IB-programmet men skulle vilja testa på hur det är att ha alla lektioner på engelska? Kom till oss och var IB-elev för en dag i vår årskurs 1. Hör av dig till vår IB-coordinator, marielle.hjort@mora.se!

För att vara behörig till IB Diploma Programme krävs godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • plus godkänt betyg i ytterligare 9 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Man bör ha intresse för engelska och matematik.

OBS! Undantag kan ges för svenska samt även antal ämnen med godkända betyg dock aldrig för engelska samt matematik. Beroende på vilka ämnen eleven har godkänt i kan det bli aktuellt med att man blir antagen mot enbart SA eller NA spår i åk 2 samt 3.

Efter gymnasiet

Det finns möjlighet att söka till universitet både utomlands och i Sverige. Du kommer att lära dig att tänka kritiskt, lära dig att ställa utmanande frågor, bli mer kulturellt medveten och uppmuntrad att tänka självständigt.

Senast uppdaterad: 22 februari 2024