Ekonomiprogrammet (EK)

Utbildningen passar dig som är intresserad av:

• en högskoleförberedande utbildning inom ekonomi eller juridik
  • att utveckla entreprenörskap i nära samarbete med näringslivet
  • att driva ett eget företag inom ramen för Ung Företagsamhet
Kollage ekonomiprogrammet

Om programmet

Förutom de gymnasiegemensamma ämnena som matematik, svenska och engelska så läser du karaktärsämnen som privatjuridik, företagsekonomi, ledarskap och organisation, marknadsföring samt affärsjuridik beroende på vilken inriktning du väljer till årkurs 2 och 3.

Den här inriktningen ger dig fördjupade kunskaper inom företagsekonomins olika områden som marknadsföring, organisation och ledarskap, redovisning, företagande med mera. Under utbildningen integreras undervisningen med samarbete från det lokala näringslivet.

Den här inriktningen ger dig fördjupade kunskaper inom juridikens områden som avtal, köp, brott, straff, arv, lån, rättssäkerhet med mera. Du får dessutom kunskaper inom psykologi och filosofi, samt om hur människor tänker och handlar i olika situationer.

Varje år deltar Mora gymnasium i skol-SM i juridik. Det sker i samarbete med Juristakademin och lokala branschföreträdare i Mora (advokatbyråer).

I årskurs 3 driver alla elever på Ekonomiprogrammet egna företag inom konceptet Ung Företagsamhet (UF) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vill du kombinera dina studier med idrott?

För dig som väljer att studera en av skolans idrottsutbildningar erbjuder Ekonomiprogrammet utmärkta möjligheter att få fördjupad kunskap om ledarskap inom den idrott du valt. Då läser du vissa av programmets fördjupningskurser tillsammans med idrottsutbildningen.

Ekonomiprogrammet har särskilda behörighetskrav vilket innebär godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • geografi
  • samhällskunskap
  • historia
  • religion
  • plus godkänt betyg i ytterligare 5 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Efter gymnasiet

Ekonomiprogrammet är ett högskoleförberedande program och en gymnasieexamen härifrån ger dig förutom grundläggande behörighet även särskild behörighet som gör dig behörig till många universitets- och högskoleutbildningar inom ekonomi, juridik och andra samhälsvetenskapliga områden. På antagning.se kan du läsa mer om behörigheter. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du känner att du vill arbeta så finns exempelvis yrken som ekonomiassistent, redovisningsekonom eller inom administration.

Senast uppdaterad: 26 januari 2024