IT i skolan

Här har vi samlat lite tips på felsökningar och lösningar som du kan ha nytta av om du inte kommer in i något av dina system.

För att logga in på våra system använder du dig av ditt användarnamn eller e‑postadress och ditt lösenord.

Användarnmnet består som regel av de tre första bokstäverna i efternanmnet, de tre första bokstäverna i förnamnet och sedan din födelsemånad och födelsedatum. Exempelvis för Anders Persson född 7 april blir perand0407

E-postadressen består av användarnamnet följt av @skolamoa.se så för Anders Persson född 7 april blir det perand0407@skolamoa.se

Lärplattformen där du hämtar och lämnar material och uppgifter som har med dina studier att göra.

Här loggar du in på It´s learning Länk till annan webbplats.

Tekniska frågor rörande It´s learning

I Office365 hittar du bland annat Teams, Word, Excel och PowerPoint.

Här loggar du in på Office365 Länk till annan webbplats.

Tekniska frågor rörande Office365

Logga in på Office365 och tryck på "våfflan" (prickarna längst upp till vänster) och välj Teams.

Om du inte har installerat Teams så finns det att ladda hem här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ladda hem filen och kör installationen.
Fyll i mailadress och lösenord i de rutor som kommer upp för att logga in i Teams. Det är mailadressen och lösenordet som du har fått av skolan som gäller. För att kunna använda samtalsfunktionen i Teams måste man tillåta att programmet använder mikrofon och kameran i de frågor som kommer upp. Om man inte gör detta så måste man göra dessa inställningar i efterhand. De nås genom Systeminställningar:

1. Öppna Systeminställningar > Säkerhet och integritet >Integritet.
  2. Tryck på Kamera respektive Mikrofon i den vänstra menyn och bocka i Microsoft Teams/Microsoft Teams Helper.
  3. Starta om Teams. Nu skall kamera och mikrofon fungera.
Senast uppdaterad: 16 februari 2023